FAQ - Veel gestelde vragen

 

Heb je een vraag? Je kan ons altijd bellen op 014/81.62.04, of op deze pagina een kijkje nemen. Als iemand je vraag al eerder heeft gesteld, dan vind je het antwoord meteen terug.

 

  • Wanneer moet ik het voorschot en saldo van mijn reis betalen?

Leuk, je reis ligt vast! Vertrek je binnen de maand ook echt op vakantie? Dan vragen we om de totale reissom meteen te vereffenen. Moet je nog meer dan 40 dagen aftellen tot vertrek, dan vragen we 30% bij reservatie en het totale saldo 1 maand voor vertrek te betalen. Je krijgt hiervoor een betalingsuitnodiging via e-mail.

Wanneer je enkel je vliegtuigtickets via ons regelt, vragen we die bij reservatie volledig te betalen.

Mocht het zo zijn dat een specifieke touroperator of cruisemaatschappij een hoger voorschot vraagt, dan weet je dit op het moment van reservatie.

 

  • Welke reisdocumenten heb ik nodig?

Op jouw bestelbon vind je een overzicht van alle verplichte formaliteiten, specifiek voor jouw reis. Je kan dit ook terugvinden via www.diplomatie.be. Let op, heb je niet de Belgische nationaliteit dan gelden misschien andere regels. Neem hiervoor zeker contact op met de ambassade.

Algemeen kunnen we wel volgende zaken meegeven:

  • Voor verre bestemmingen (bijvoorbeeld buiten de Europese Unie) is een internationaal paspoort een must. Vraag dit tijdig aan bij jouw stadsbestuur. Een spoedprocedure is mogelijk, maar kost vaak veel meer.
  • Kijk even de vervaldatum van je identiteitskaart of internationaal paspoort na. Voor sommige bestemmingen is het nodig dat je paspoort nog 6 maanden geldig is na het moment dat je het land weer verlaat.
  • Reis je met kinderen? Maak dan op tijd de kids-id in orde.
  • Wanneer een visum vereist is, kan je dit online of via de ambassade aanvragen. Soms krijg je je visum ook ter plaatse. Dit verschilt per bestemming.
  • Wil je een auto huren? Neem dan zeker een rijbewijs mee voor elke mogelijke bestuurder. Let op: voor sommige bestemmingen is een internationaal rijbewijs vereist.
  • Ben je jonger dan 18, dan heb je ook ouderlijke toestemming nodig om op reis te gaan.

 

  • Welke verzekering heb ik nodig?

De beste verzekering is de verzekering waarop je geen beroep moet doen, maar helaas is het soms toch nodig. In onverwachte omstandigheden geeft een goede reisbijstandsverzekering gemoedsrust. We werken hiervoor samen met VAB. Zij geven je ondersteuning in geval van ziekte, overlijden, repatriëring en dergelijke meer. Deze verzekering kan je afsluiten tot de dag voor vertrek.

Een annulatieverzekering moet afgesloten worden bij de reservatie van je reis. Zij komt tussen als je onverhoopt toch niet op vakantie kan vertrekken.

Meer informatie over de voorwaarden en tarieven, vind je terug bij ons op kantoor.

 

  • Wanneer mag ik mijn reisdocumenten afhalen?

Meestal liggen je reisdocumenten 10 dagen voor vertrek bij ons klaar. Je krijgt van ons een berichtje om je dit te laten weten.

 

  • Heb ik inentingen nodig?

Je kan steeds op de website www.itg.be nagaan of er voor jouw reisbestemming bepaalde vaccinaties geadviseerd worden of verplicht zijn. Voor verre of avontuurlijke reizen is de kans groot. Bekijk dit tijdig gezien niet elk vaccin klaarligt bij de dokter of apotheek. Dit is trouwens een uitstekend moment om ook je reisapotheek weer aan te vullen.

Heb je speciale medische zorgen? Laat dit dan zeker tijdig aan ons weten. Medicatie steek je best in je handbagage. Op het vliegtuig kan men medicatie gepast bewaren indien nodig (bijvoorbeeld in de koelkast) en laat men ook vloeistoffen of injectienaalden toe, maar neem zeker een attest van je huisarts mee.

 

  • Hoe kan ik het beste betalen in het buitenland?

Binnen Europa is het een goed idee je bankkaart te gebruiken om te betalen of geld af te halen. Geld afhalen met je kredietkaart is niet aan te raden door de hogere transactiekosten, maar kan in principe wereldwijd. Wanneer je buiten de Europese Unie reist, zal het vaak nodig zijn je bankkaart te activeren voor gebruik. Laat eventueel ook tijdelijk je limiet aanpassen. Afhankelijk van je bestemming is het raadzaam wat cash geld op zak te hebben in de lokale munt bij vertrek. Je kan dit aanvragen bij je bank, maar hou in gedachten dat dit soms een paar werkdagen duurt. Vraag dan liefst ook naar kleine biljetten, zodat je makkelijker kan betalen en je het geld over een paar opbergplaatsen kan verdelen.

Je hebt een kredietkaart met tekst in reliëf nodig als je een huurauto wil gebruiken. Deze kaart moet op naam van de bestuurder staan, anders krijg je de wagen niet mee.

De app van je bank op je gsm of tablet gebruiksklaar maken, kan voor extra gemak zorgen op reis. Eventueel kan je ook je kaartlezer meenemen om helemaal zeker te zijn.

 

  • Ik reis met het vliegtuig, waar moet ik aan denken?

De bagageregels van jouw luchtvaartmaatschappij even checken is een goede start. In het algemeen geldt dat je vloeistoffen best niet in de handbagage meeneemt. Je vindt online de specifieke vereisten terug, net zoals de maximum afmeting en gewicht van je bagage.

Zorg er zeker voor dat je tijdig in de luchthaven bent. Afhankelijk van de reisbestemming, ben je best 2 of 3 uur voor vertrek aanwezig. Dit bespaart je een hoop stress bij vertrek. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je vooraf alvast online inchecken als je dat wenst. Soms laat men ook toe je zetel in het vliegtuig te reserveren, al dan niet tegen betaling. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kan dit vanaf 30 dagen tot 2u voor vertrek. Hou je vluchtgegevens dan in ieder geval bij de hand.

Vlieg je met een lijnvlucht, dan kan je de status van je vlucht nakijken via www.checkmytrip.com.

  • Ik reis met mijn eigen wagen, waar moet ik aan denken?

Een goede voorbereiding is hier het halve werk: plan tijdig een onderhoud in bij de garage en maak je auto helemaal “reisklaar’. Zorg ervoor dat je eventueel noodzakelijke vignetten op zak hebt. Bij het vertrekkensklaar maken van je auto steek je de zwaarste spullen het best zo laag mogelijk.

Het kan handig zijn op voorhand al even de verkeersregels, het wegennet en de tolwegen te bekijken op je bestemming (en de weg ernaartoe). Op www.vab.be/nl/reizen vind je up to date reisinformatie terug.

Een GPS is absoluut handig, maar in het buitenland niet altijd even betrouwbaar. Voorzie een alternatief zoals een wegenkaart of een routeplanning van stad tot stad. Sta zo uitgerust als mogelijk aan de start en las genoeg rustpauzes in onderweg.

 

  • Wat moet ik doen als mijn vakantie niet loopt zoals voorzien?

Heb je op je bestemming een probleem, denk er dan aan dat je steeds verplicht bent om het probleem ter plaatse te melden (via het formulier ‘kennismaking van klacht’). Contacteer je hotel en/of je touroperator en laat hen weten wat er scheelt. Zij zijn bij jou aanwezig en spreken de lokale taal en kunnen dus vaak het meeste betekenen.

Kan er geen oplossing gevonden worden, aarzel dan niet en neem contact met ons op. Ook tijdens jullie vakantie helpen we je graag verder. Het is voor ons belangrijk dat we je op deze momenten vlot kunnen bereiken. Zorg er daarom voor dat je ons het GSMnummer bezorgt waarop je op reis bereikbaar bent.

Noodnummers die je liefst dicht bij de hand houdt, zijn:

  • De noodnummers van je touroperator (staat vermeld op je reisdocumenten)
  • Card stop : +32 70 344 344
  • Europees noodnummer : 112
  • Vab reisbijstand : +32 3 253 65 65