New York, de stad die nooit slaapt

Op zondag ochtend 5 februari vertrok ik naar The Big Apple, een kinderdroom die werkelijkheid werd. Als tiener hing mijn kamer vol met muurstickers en hebbedingetjes van New York City. De gele taxi’s, skyscrapers en prachtige uitkijkpunten, ik was gefascineerd.

“Als ik afstudeer, ga ik naar New York, een cadeautje aan mezelf.”

Tijdens mijn laatste jaar verder studeren, een verkorte opleiding toerisme, kregen we te horen dat onze school een reis naar New York ging organiseren. De perfecte opportuniteit om mijn droom werkelijkheid te laten worden.

Een Betoverende Aankomst in The Big Apple

Met een groep studiegenoten vertrokken we vanuit Brussels Airport Zaventem richting New Ark in New Jersey. Hier werden we via een bus transfer naar het hotel Holiday Inn by Hilton vlak bij Times Square gebracht. De prachtige skyscrapers zijn moeilijk te missen. Ik zat de volledige rit met m’n mond vol tanden te genieten van het uitzicht. Even knijpen in mijn arm, droom ik?

In het drukke centrum valt dit uitzicht weg en vraag je je af waar dat mooie stadsbeeld gebleven is. Bussen, auto’s en taxi’s die elkaar het leven zuur maken door te toeteren en rare stoten uit te halen om toch maar zo snel mogelijk van punt A naar B te komen.  Time is Money daar, dat zag ik meteen.

Er is immens veel te doen in New York. Alle bezienswaardigheden doen in één reis? Dat is praktisch onmogelijk. Daarom maakten we een planning met alle elementen die we echt heel graag wilden meemaken. Zo konden we van het ene hoogtepunt naar het andere gaan.

Eens aangekomen in ons hotel hebben we ons even opgefrist en zijn we direct op pad gegaan. We ontdekten Times Square en gingen eten bij Bubba Gump. Een seafood restaurant, gebaseerd op de film Forrest Gump. Gezellig en een toffe ervaring, maar redelijk duur voor het eten.

Na onze late lunch/ vroeg diner gingen we verder Times Square ontdekken. De gigantische billboards geven je meteen de reality check dat je in New York bent. Hierna gingen we naar Grand Central station en Bryant Park waar je de Public Library kon zien. Vijftienduizend stappen later en een vlucht van 9 uur in de kleren, besloten we rond 19 uur dat het misschien geen slecht idee was om vroeg in ons bed te kruipen.

Een Brisk Begin in New York: Central Park, ‘Nonkel Patrick,’ en NBA Spektakel

Door het tijdsverschil en omdat we vroeg in bed gekropen zijn, waren we maandag vroeg uit de veren. Ideaal om op ontdekking te gaan. Central Park stond op het programma en in de namiddag een gidstocht met Patrick van Rosendaal van BENY.

Central Park is erg groot. Ons eerste plan was om dit met de fiets te ontdekken. Jammer genoeg kan je niet overal met de fiets komen en is het dus interessanter om het te voet te verkennen. Ik had hier graag uren rondgelopen. Het zonnetje scheen en het contrast tussen stad en natuur vond ik geweldig. Dat kan natuurlijk niet in New York, zoveel te beleven op een veel te korte periode. Op naar het volgende dus.

Samen met Patrick, of zoals wij hem mochten noemen ‘Nonkel Patrick’ verkenden we de High Line. Een oude spoorlijn die volledig omgebouwd is tot een park. Je kan hier gezellig wandelen, genieten van de planten (vooral in de lente, zomer en herfst natuurlijk) en je kan op een korte en snelle tijd van het ene punt naar het andere raken.

Fan van basketbal? Dan was onze maandag avondactiviteit zeker iets voor jou. Ik ben namelijk naar een NBA-match gaan kijken. Brooklyn Nets tegen de LA Clippers. Eén woord? G-E-W-E-L-D-I-G!

Van het Vrijheidsbeeld tot het Empire State: Dag Drie

Dag drie bestond uit het bezoeken van Liberty Island. Met de ferry trotseerden we de ijskoude wind om het Statue of Liberty van dichtbij te bekijken. Dit leverde enkele prachtige foto’s op.

Na Liberty Island wandelden we verder naar Financial District en bezochten we 9/11 Memorial. In een oh-zo drukke stad is het erg moeilijk om mensen stil te krijgen. Als ik er terug over nadenk, krijg ik nog kippenvel. De koude wind en het water dat de diepte in stroomde, het gaf een akelig gevoel. Je voelde de pijn en het verdriet dat vele New Yorkers tot op de dag van vandaag nog steeds met zich meesleuren.

One World Trade Center, een bijna identieke replica van één van de WTC-torens, staat vlak bij de herdenkingsplaats. De Skyscraper is erg indrukwekkend om te zien en beleven. Het is een uitkijkpunt met een panoramisch zicht op de skyline, maar ook een plaats waar beleving op de eerste plaats staat. Storytelling is een Amerikaanse specialiteit en dat hebben we zeker en vast gemerkt tijdens ons bezoek. Het museum van 9/11 heb ik niet bezocht, dat is voor een volgende keer in New York wanneer ik er voldoende tijd voor kan nemen.

Nadat we Financial District bezichtigd hadden, inclusief Wall Street en de Charging Bull wandelden we verder naar Brooklyn Bridge om de zonsondergang te zien. Een magisch moment tijdens de reis.

Onze voeten gingen het bijna begeven, maar we besloten om nog één laatste plaats te bezoeken. We namen de metro tot het Empire State Building. Een topper om ’s avonds te doen. De lichtjes zijn hier prachtig, en de verwarmingselementen doen hun best om je een beetje warm te houden op deze hoogte.

Bijna 26.000 stappen later kwamen we uitgeput aan in ons hotel. Op naar de volgende dag.

Cultuur, Uitzichten en Adrenaline

Woensdag 8 februari herbeleefden we de film Night At The Museum in het American museum of Natural History. De impressionante skeletten van dinosaurussen en de verzameling aan opgezette dieren is zeker leuk om te zien. Hierbuiten is het niet heel erg spectaculair.

Als lunch zochten we een New Yorkse specialiteit; Bagels. In de namiddag bezochten we twee uitkijkplatformen. Top of The Rock en Edge. Top of The Rock was minder spectaculair en dus zeker geen must tijdens je trip naar New York. Edge bij zonsondergang bracht enkele spectaculaire panorama’s. Je kon bovendien op een glazen platform gaan staan en naar beneden kijken.

Heb je nog een zakcentje over en ben je niet bang van grote hoogtes? Dan raad ik het aan om het hoogteparcours van Edge te doen. Eén en al adrenaline.

New York heeft ook een flink staaltje cultuur te bieden. Op donderdag gingen we dus het MOMA bezichtigen. Ik heb hier voor de kenners Sterrennacht van Gogh, enkele werken van Picasso en van Monet mogen bewonderen. Deze bevinden zich allemaal op de vijfde verdieping. De rest van het museum vond ik niet zo spectaculair.

Hierna namen we de metro richting Little Italy en China Town en gingen we lekker Italiaans eten bij Casa D’Angelo.

Buiten kunst is New Yorkse cultuur natuurlijk ook mode… een vrouw zou een vrouw niet zijn als ze niet heel even in de winkels kon gaan neuzen. Ik wandelde 5th avenue af en richting Macy’s om DE shoppingmall van New York te bezichtigen.

Aan alle mooie liedjes en reisjes komt een einde: Brooklyn, Cultuur, en Herinneringen Koesteren

Vrijdag 10 februari was de laatste dag in New York. Brooklyn stond nog op ons lijstje. Dus namen we ’s ochtends de metro naar Brooklyn en gingen we op het uitkijkpunt bij Dumbo de Manhattan bridge bewonderen. Het was hier erg rustig. Welgekomen na 5 dagen in het superdrukke Manhattan.

Het straatbeeld in Brooklyn was helemaal anders, supergezellig en mooi. Ik zou er willen wonen!

Na Brooklyn gingen we richting Bryant Park, om de Public Library langs binnen te bezichtigen. Mooie architectuur, maar jammer genoeg een beetje een tegenvaller. De mooiste ruimtes kan je niet bezichtigen.

Als afsluiter zijn we in Bryant Park gaan genieten van het stralende zonnetje en een cinnamon roll.

Om 14.30 u. eindigde ons avontuur in New York. Fysiek uitgeput, maar met een vol hart en een rugzak vol mooie herinneringen vertrok ik richting huis.

Enkele tips voor een reis naar New York:

• Omdat we buiten Europa zitten en in een onbekende stad heb ik via Airalo een internetpakket gekocht van 3 GB. Zo kon ik af en toe naar het thuisfront bellen via Whatsapp en kon ik met Google Maps makkelijk navigeren in de stad.

• Een New York Pass is een must om geld te besparen. Plan je bezoekjes goed zodat je het meeste uit je pas kan halen. Voor € 200 kon je ongelimiteerd musea en bezienswaardigheden doen. Zonder pas is het minstens € 50 per attractie.

• Een winterreis naar New York kan erg koud zijn (wij hebben veel geluk gehad), maar het is er aangenaam rustig. Geen te lange wachtrijen bij bezienswaardigheden.

• Een quote die ik op dag 1 gehoord heb van een local: “Tourists living the American dream, until they get robbed”. Pickpockets zijn zeker en vast een ding in New York! Let op en houd je portefeuille altijd in het oog.

• Daklozen zijn in New York niet zo vriendelijk als in België. Ze zijn vaak mentaal helemaal doorgeslagen en het is best dat je ze gewoon voorbijloopt zonder een kick te geven. Negeren is de boodschap dus. Zo laten ze je ook met rust!

• Zoek het gevaar niet op en blijf in de veiligere buurten. The Bronx lijkt misschien erg fijn, maar let op wat en wanneer je het wil bezoeken.

Heb jij ook al zin om naar New York te gaan? Maak een afspraak en misschien tot binnenkort!